nyheter.png

SIPGear växlar upp

Svenska Sipgear släpper en ny version av sin ip-växel med tilläggsmoduler för hänvisning, mobila anknytningar, tapi och scripting. Innerstadspress och Samtrans har redan nappat på uppgraderingen.

Sipgear har funnits på växelmarknaden sedan 2005 med sin egenutvecklade ip-telefonväxel. Den har främst riktat sig till mindre företag men företaget tar nu steget fullt ut och satsar på större företag med alltmer komplexa behov. Under hösten har Sipger lanserat den större SG100 modellen som bland annat har installerats hos Innerstadspress i Stockholm och kommer nu med en ny version med mobila anknytningar, tapi, scripting och hänvisning.

Mer specialanpassning
Företaget har under våren exempelvis fått in en beställning från Samtrans, som kör skol- och handikapptransporter, som kommer att använda samtliga av de fyra nya funktionerna.
   – De mobila anknytningarna kommer i första hand att användas på beställningscentralen men på sikt även provas för att ansluta alla drygt femhundra förare till växeln, säger Lars Lindh Datachef på Samtrans och berättar vidare att Sipgear var de enda som uppfyllde alla krav och dessutom var en miljon kronor billigare än den dyraste lösningen och cirka halva kostnaden mot den näst billigaste lösningen.
   Scripting är en brygga som möjliggör att växeln kan prata med företagets andra dataprogram och databaser och utföra särskilda kommandon däremellan. Det möjliggör för varje specifik kund att göra specialanpassade lösningar för just sitt företag, utan att behöva lägga ner en förmögenhet på fristående applikationsservrar.

Även parallellringning
Urban Engemyr, utvecklingschef för Sipgear, berättar att mobila anknytningar har varit ett högprioriterat projekt och att funktionen är helt operatörsoberoende. Du behöver inte installera någon hård- eller mjukvara i växeln från mobiloperatören. Mobiltelefonen kan fungera helt som din egen anknytning var du än befinner dig och du kan använda växelfunktionerna i mobiltelefonen. Inga krångliga pin-koder behövs, då växeln automatiskt identifierar ditt mobilnummer och du kan svara, ringa ut, hänvisa dig eller lyssna av röstbrevlådan med mera. Man kan välja om det ska ringa parallellt i båda telefonerna och aktiverar funktionen med ett kryss i användarklientprogrammet.

Ringa från Outlook
Med tilläggsmodulen tapi kan man ringa automatiskt från sina kontakter i till exempel Microsoft Outlook. Markera den kontakt du vill ringa upp och klicka på ”Ring”-knappen i Outlook så kommer växeln att ringa upp det telefonnummer som du valt automatiskt. Samtalet kopplas upp i den telefon/anknytning du angivit och det behöver inte vara en mjukvarutelefon. De flesta säljstödssystem stöder tapi idag. Om du har ett av dessa säljstödssystem så kan du använda det för att ringa upp de kontakter som finns i säljstödssystemet.
Hänvisningsfunktionen innebär att användaren kan ange sin närvarostatus på sin anknytning och välja automatisk öppning om telefonen är stängd. Hänvisning kommer att ingå i det ordinarie basfunktionsutbudet utan extra kostnad. De övriga nyheterna är så pass avancerade att de kommer att finnas som tilläggsmoduler.